De vijf mooiste functionaliteiten
Offertes maken, je pipeline inrichten en natuurlijk voorraadbeheer. Dit zijn de standaard mogelijkheden binnen de verkoopmodule die je vast herkent van Odoo of andere ERP-systemen. Maar er zijn nog veel meer mogelijkheden, die je misschien nog niet zo goed kent, waar we je graag over vertellen.
Wij spraken daarom onze Business consultant Arjen Visser en vroegen hem naar de mooiste mogelijkheden binnen verkoop die nog niet iedereen kent. Lees gauw verder!
Het klantportaal
Je kunt binnen de verkoopmodule een gepersonaliseerd portaal aanmaken voor iedere klant. Hier zet je de factuur en de klant heeft de mogelijkheid vanuit het portaal direct te betalen. Ook kun je dit gebruiken voor aftersales. Verkoop je bijvoorbeeld fietsen? Dan kun je in dit portaal extra producten aanbieden zoals een helm, fietsbel of fietsverzekering. Betaalt de klant in het portaal? Dan zie jij dit direct terug in Odoo.
Digitaal ondertekenen
Nog zo’n mooie functie! Binnen Odoo kun je een PDF invoegen en deze versturen ter ondertekening naar je klant. De PDF wordt netjes voorzien van datum en handtekening en vervolgens als dossier toegevoegd in jouw CRM-systeem. Zo elimineer je een papierenarchief en creëer je een mooi overzicht binnen je organisatie.
Het kassasysteem
Odoo is een ERP-pakket met een ingebouwd kassassysteem. De kassa is verbonden met je webshop, maar kan bijvoorbeeld ook vanaf telefoon of tablet benaderd worden. Het systeem draait op gegevens direct uit je Odoo-omgeving. Het is dus verbonden met je voorraad, maar bijvoorbeeld ook met je CRM-systeem en de financiële administratie. Dit zorgt ervoor dat klanten een bestelling kunnen doen in de webshop en vervolgens naar de winkel kunnen komen op het product op te halen. Alles wordt dan aan de achterkant netjes verwerkt.
Ingebouwde rapportages
Odoo biedt een geautomatiseerd dashboard. Dit geeft je een visueel overzicht van verkoopprestaties en belangrijke KPI's zoals omzet, winst en bestellingen. Dit is dé manier om grip te krijgen op je organisatie. Het dashboard bevat ook grafieken en tabellen om analyses te maken en zo trends te ontdekken. Zo speel je sneller in op veranderingen in de markt en pas je je verkoopstrategieën aan.
E-wallet
In Odoo 15 zijn er hele mooie stappen gezet met betrekking tot de loyaliteitsmogelijkheden in Odoo. Denk aan kortingsbonnen en klantenkaarten, maar ook de e-wallet. Dit is een geïntegreerde functionaliteit waarmee klanten gemakkelijk online betalingen kunnen doen. Klanten zetten geld op hun e-wallet (zie het als een soort spaarrekening) om vervolgens aankopen te doen in de website of winkel. Organisaties kunnen dit ook inzetten als spaarsysteem waarbij je de klant bij iedere aankoop punten geeft.
Wil jij meer uit de verkoopmodule halen?
We adviseren je graag! Neem gerust contact met ons op.