Krijg je weleens de vraag of je gebruikmaakt van een EDI-oplossing? Misschien vraagt een leverancier hiernaar of een andere handelspartner. EDI helpt je handelsdocumenten, zoals orders of facturen, met elkaar uit te wisselen. Zo kan een handelspartner bijvoorbeeld vanuit zijn eigen systeem een order plaatsen, die direct bij jou binnenkomt. Hiervoor is wel een koppeling nodig tussen jouw systeem - bijvoorbeeld een ERP-systeem als Odoo - en een EDI-oplossing.
Lees even verder als je hier meer over wilt weten.
EDI: samenwerken vanuit je eigen systeem
Een EDI-systeem zorgt er dus voor dat twee systemen met elkaar kunnen communiceren. Dit kan bijvoorbeeld het systeem van een reseller zijn met dat van een groothandel. Of een fysieke winkel met het systeem van een vaste distributeur. Zodra die systemen communiceren volgens afgesproken wijze, zorgt een EDI-systeem ervoor dat acties uitgevoerd worden in de afzonderlijke systemen. Zo kan een handelspartner bijvoorbeeld vanuit zijn eigen systeem een bestelling bij jouw organisatie plaatsen. Jouw systeem maakt vervolgens automatisch een orderbevestiging en factuur aan. Zonder dat jij daar iets voor hoeft te doen.
Checks inbouwen met EDI voordat er actie wordt ondernomen
Leuk om te weten: onze ontwikkelaars kunnen specifieke checks inbouwen. Hebben jullie bijvoorbeeld een kredietlimiet ingesteld voor partners? Of wil je als voorwaarde meegeven dat het systeem eerst checkt of een product op voorraad is? Als dat niet het geval is, kun je de workflow automatisch laten pauzeren.
Een EDI-koppeling in Odoo
Het mooie hieraan is dat je niet hetzelfde ERP-systeem hoeft te gebruiken als je handelspartner; je kunt gewoon in je eigen systeem blijven werken. Zolang jouw systeem en het systeem van je handelspartner maar een koppeling hebben met hetzelfde EDI-platform. Onze consultants kunnen je er alles over vertellen!