Odoo is nu een Unicorn!

Deze zomer was er geweldig nieuws voor Odoo! Odoo heeft een mega investering binnen gehaald. Hierdoor is er meer ruimte om Odoo (nog) verder te ontwikkelen.

Summit Partners heeft een investering van €180 miljoen in Odoo aangekondigd. Door deze investering is Odoo een zogenoemde unicorn geworden. Wat is een unicorn eigenlijk? Het is niet alleen een eenhoorn, maar ook een aanduiding in de startupscene. Een tech bedrijf heeft dan namelijk een bepaalde omvang en een bepaalde marktwaarde behaald. Belangrijke kenmerken van een unicorn zijn dat ze gedreven worden door disruptieve technologieën waardoor deze bedrijven extreem snel groeien. Een unicorn is een aanduiding voor een tech startup die door meerdere investeringen en hypergrowth een marktwaarde van minimaal een miljard dollar heeft bereikt. Een ander kenmerk is dat ze een voordeliger en gebruiksvriendelijker businessmodel hebben ontwikkeld dan het bestaande model. Voorbeelden hiervan zijn bedrijven als WhatsApp, Dropbox en Airbnb. Deze modellen zijn tech gedreven en schaalbaar. Hierdoor is het mogelijk om in relatief korte tijd enorm te groeien.

Geen kapitaalverhoging

De investering van €180 miljoen wordt niet geïnjecteerd in het bedrijf Odoo maar alleen in de software. Dit geld is dus alleen bedoeld om het product Odoo te verbeteren, meer te ontwikkelen en verder te innoveren.

Waarom heeft Odoo ervoor gekozen om geen kapitaalverhoging door te voeren? Vooral omdat het niet nodig is: Odoo is winstgevend en de cashflow maakt het mogelijk om 60% per jaar te groeien. Daarnaast wil Odoo zelf de meerderheid van de aandelen in het bedrijf bijhouden zodat het open source bedrijfsmodel gegarandeerd kan worden. Odoo hecht veel waarde aan haar community en open source-bedrijfsmodel.

Open source

Open source software is voor een groot deel verantwoordelijk geweest voor de groei in de IT-industrie. Bedrijven zoals Red Hat, MySQL, Docker of Automattic hebben een enorme impact op de markt gehad. De manier waarop mensen software consumeren en produceren is veranderd. Maar Odoo is anders. Odoo is geen software gericht op ontwikkelaars of systeembeheerders. De gebruikers van Odoo zijn accountants, kassamedewerkers, logistiek medewerkers, verkopers, inkoopmanagers, marketingmedewerkers, voorraadmedewerkers, projectmanagers, etc. Het open source-model bleek de sleutel te zijn om te concurreren tegen de grootmachten zoals Microsoft, Oracle en SAP.

De grootste voordelen aan een open source-bedrijfsmodel zijn lage klantacquisitiekosten en een snel ontwikkelmodel. Hierdoor kunnen de verbeteringen snel doorgevoerd worden.

 
Odoo Point of Sale

Odoo's ontwikkelingen

De lage klantacquisitiekosten komt door de grote hoeveelheid gebruikers. Odoo heeft op dit moment 7 miljoen gebruikers. Die miljoenen gelukkige Odoo-gebruikers creëren het beste marketingkanaal dat je maar kunt krijgen: mond-tot-mondreclame. Door deze effectieve en gratis manier van reclame zijn de marketingkosten van Odoo laag, en kan meer geld besteed worden aan de software zelf.

Odoo gaat ook door deze grote transactie van €180 miljoen niks veranderen aan dit open source model. Voor Odoo blijft de focus op het ontwikkelen van een mooi product en het toegankelijk maken voor een groot aantal bedrijven.

Een snel ontwikkelingsmodel is van belang omdat er veel concurrentie op de markt is. Omdat Odoo een open source-bedrijfsmodel heeft werken ze samen met communities over de hele wereld. Elke maand krijgen ze feedback uit honderden verschillende perspectieven. Ook dragen al deze communities bij aan het bouwen van de apps. De community heeft al 25.000 extra apps gebouwd. Door dit grote aantal aan apps heeft Odoo de grootste zakelijke app-winkel ter wereld!

Odoo gaat ook door deze grote transactie van €180 miljoen niks veranderen aan dit open source model. Voor Odoo blijft de focus op het ontwikkelen van een mooi product en het toegankelijk maken voor een groot aantal bedrijven.

# odoo
Labels
Archiveren
Aanmelden om een reactie achter te laten
De updates van Odoo 15 tijdens Odoo Experience 2021