Real-time tracking voor Odoo

Real-time tracking voor Odoo

Odoo heeft zelf hele handige standaardopties voor track & trace waarbij je je producten goed kunt volgen. Maar onze experts zetten graag een stapje verder dan de standaardmogelijkheden, waardoor onze klanten nóg meer uit hun ERP-software kunnen halen. Voor onze klant SCL Rotterdam hebben wij enkele nieuwe functionaliteiten aan hun logistieke proces toegevoegd, waardoor zij meer informatie kunnen inzien van lopende orders inclusief een real-time track & trace voor in het klantenportaal. Hiermee kunnen niet alleen de medewerkers de status van een besteld product direct zien, maar zijn vooral de klanten erg blij doordat ze het leveringsproces van de bestelde auto real-time kunnen volgen.

Onze klant: SCL

We hebben deze maatwerk-oplossing in opdracht van onze klant SCL Rotterdam ontwikkeld. SCL Rotterdam gebruikt voor 95% van hun bedrijf de software van Odoo. Voor hun specifieke logistieke proces gebruiken zij andere software. Het bijhouden van een track & trace wordt normaal gedaan door een logistieke provider zoals Post NL of DHL. Hier is onze klant (SCL) zelf de logistieke provider. Ze gebruiken Odoo maar hadden nog geen track & trace omgeving voor de eindgebruikers van hun product.

Daarom is vanuit erp|open maatwerk en een koppeling met deze logistieke software nodig. SCL Rotterdam wil logistieke trajecten volgen, waaronder de auto's die zij van plek tot plek brengen om hun eigen klantenkring te bedienen. Zij willen niet alleen weten waar de auto's zich in dit proces bevinden, maar ook welke servicepost daaraan gelinkt wordt.

De klanten van SCL kiezen niet alleen voor de vervoering van hun auto van A naar B, maar hebben hierin de keuze uit veel verschillende mogelijkheden. De samenstelling van de mogelijkheden verschilt per klant en is dus erg specifiek. Denk aan de mogelijkheid om een servicebeurt toe te voegen. Hierbij volg je een auto die door de wasstraat gaan in land A, waar het met een landkaart zichtbaar is waar de auto zich op dat moment bevindt. Om deze tracking mogelijk te maken binnen het klantportaal hebben wij een nieuwe track & trace koppeling ontworpen.

De track & trace oplossing in Odoo

De meeste klanten kennen natuurlijk de track & trace diensten van de grote logistieke providers als DHL en Post NL die weer met Odoo gekoppeld kunnen worden. Maar in Odoo is er voor de klant geen eigen track & trace systeem beschikbaar. Daarom was het voorheen nog niet mogelijk om te zien in welk stadium een vervoersmiddel zich onderweg bevond. De oplossing is het nieuwe specifiekere track & trace systeem dat een koppeling heeft met de externe logistieke software waar SCL mee werkt. Door de koppeling en synchronisatie tussen Odoo en de logistieke software is het mogelijk dat de klanten real-time kunnen zien waar hun order zich bevindt.

Hierin is ook zichtbaar welke reis een bestelling zal afleggen en welke (indien aanwezig) extra services hierbij zijn inbegrepen. Zo kunnen klanten in hun eigen Odoo klantportaal via de website zien wanneer het bestelde product bijvoorbeeld een onderhoudsbeurt krijgt en hoe lang het exact duurt tot klanten hun levering kunnen verwachten. Als je als klant inlogt in jouw klantportaal is het daardoor mogelijk om het per status van het product in te zien. Daar kan van tevoren ingesteld worden wat klanten in hun portaal te zien krijgen, denk aan een status als pending, expected of completed en de real-time locatie afgebeeld op een overzichtelijke land- of zelfs wereldkaart.
Track en trace in Odoo

Zo kun je al jouw producten volgen

De meesten kennen natuurlijk de track & trace diensten van de grote logistieke providers als DHL en Post NL die met Odoo gekoppeld kunnen worden. Maar in Odoo is er voor de klant geen eigen track & trace systeem beschikbaar. Daarom was het voorheen nog niet mogelijk om te zien in welk stadium een vervoersmiddel zich onderweg bevond. De oplossing is het nieuwe specifiekere track & trace-systeem dat een koppeling heeft met de externe logistieke software waar SCL mee werkt. Door de koppeling en synchronisatie tussen Odoo en de logistieke software is het mogelijk dat de klanten real-time kunnen zien waar hun order zich bevindt.

Hierin is ook zichtbaar welke reis een bestelling zal afleggen en welke (indien aanwezig) extra services hierbij zijn inbegrepen. Zo kunnen klanten in hun eigen Odoo klantportaal via de website zien wanneer het bestelde product bijvoorbeeld een onderhoudsbeurt krijgt en hoe lang het exact duurt tot klanten hun levering kunnen verwachten. Als je als klant inlogt in jouw klantportaal is het daardoor mogelijk om het per status van het product in te zien. Daar kan van tevoren ingesteld worden wat klanten in hun portaal te zien krijgen, denk aan een status als pending, expected of completed en de real-time locatie afgebeeld op een overzichtelijke land- of zelfs wereldkaart.
Track en Trace in Odoo

# odoo
Tags
Archive
Sign in to leave a comment
Odoo is nu een Unicorn!